|
Program indywidualnych działań naprawczych dla dziecka 6 - letniego
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 10915 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
Program indywidualnych działań naprawczych dla dziecka 6 - letniego opracowany na podstawie przeprowadzonej diagnozy dojrzałości szkolnej. Chłopiec jest obięty rocznym obowiązkiem edukacji przedszkolnej, z zaburzeniami okołoporodowymi neurologicznymi, rozwój psychoruchowy nieharmonijny.
Wyniki z badań diagnostycznych:
Badany wskaźnik
|
Stosowane metody
|
Wyniki diagnozy |
Stan zdrowia
|
wywiad, pomiar,analiza dokumentów
|
wzrost i waga w normie
|
Rozwójfizyczny
|
Test Oziereckiego
|
I. opóżnienie 2-letnie II. norma III.opóźnienie 3 -letnie IV. opóżnienie roczne V. opóżnienie roczne VI.opóżnienie roczne
|
Lateralizacja |
zestaw prób dominacji lateralnej N. Galifret - Granjon
|
na poziomie oczu - prwostronna na poziomie rąk - lewostronna na poziomie nóg - lewostronna
|
Analiza i synteza wzrokowa
|
zestaw zestaw figur geometrycznych H. Spionek
|
figury proste - norma figury złozone - opóźnienie
|
Percepcja wzrokowa i słuch fonematyczny
|
test I. Styczek
|
ostrośc słuchowa w normie słuch fonematyczny - opóźniony analiza słuchowa wyrazów - opóżniona
|
Sparwność manualna
|
Podtesty z testu Oziereckiego
próba kropkowania próba wycianaia kół próba odkładania kart |
II. norma IV. opóżnienie V. opóźnienie
obniżona sprawność manualna
|
Rozwój umysłowy
|
dziecięce liczenie wg E. Gruszczyk - Kolczyńskiej
próby Piageta wg E.Gruszczyk - Kolczyńskiej
|
poziom średni
stałość ilości nieciągłych - poziom obnizony seriacja - poziom przedoperacyjny stałość masy - poziom przedoperacyjny stałośc długości - poziom przedoperacyjny stałość objetości - poziom przedoperacyjny klasyfikacja - poziom par
|
Rozwój emocjonalno - społeczny
|
obserwacja |
prawidłowy | Mocne strony dziecka to: - wzrost i waga w normie, co oznacza dobrze rozwijający się, silny organizm dziecka - koordynacja ruchów rąk - dobra ostrość słuchowa - umiejętność przestrzegania ustalonych norm i zasad - pełna dojrzałość społeczna Słabe strony dziecka to: - znaczne opóźnienie rozwoju fizycznego - obniżona sprawność manualna - obniżony poziom klasyfikacji wiążący się z procesem kształtowania pojęć - mały zasób słownictwa - słaby rozwój słuchu fonematycznego - brak operacyjnego rozumowania w zakresie ustalania stałości masy, stałości długości i objętości - wolne tempo pracy Działania naprawcze:
1. Wypracowanie płaszczyzny współpracy. Kształtowanie nawyku uważnego słuchania i skupiania uwagi na czynnościach własnych i drugiej osoby. Umiejętność przeżywania radości wspólnej pracy i własnych dokonań.
2. Rozwijanie odporności emocjonalnej poprzez próby opanowania napięć w sytuacjach trudniejszych.
3. Orientacja w schemacie własnego ciała i orientacja przestrzenna. Różnicowanie i określanie przedmiotów w stosunku do siebie, do drugiej osoby i do innych przedmiotów.
4. Kształtowanie umiejętności orientowania się w czasie i określanie zmian zachodzących w czasie. Próby określania kiedy miały miejsce wydarzenia z kalendarza: wczoraj, dziś, jutro, było, jest, będzie.
5. Ćwiczenia graficzne. Pogrubianie konturów wzorów i figur geometrycznych, szlaczków. Rysowanie po śladzie, kreskowanie, obrysowanie i rysowanie według szablonów. Kopiowanie rysunków przez kalkę techniczną. Prowadzenie linii w labiryntach, uzupełnianie rysunków, rysowanie szlaczków literopodobnych.
6. Podnoszenie sprawności manualnej, współpracy ręki i oka. Malowanie różnymi technikami. Modelowanie w plastelinie, modelinie, masie solnej. Naklejanki i wydzieranki z kolorowego papieru. Wycinanie i sklejanie gotowych modeli. Zabawy konstrukcyjne z różnych materiałów.
7. Wspomaganie rozwoju analizy i syntezy wzrokowej. Program M.Frostig i D. Horne’a. Dobieranie jednakowych obrazków. Układanie obrazków z części. Wyszukiwanie różnic i podobieństw między obrazkami. Układanie mozaikowe według wzorów. Odtwarzanie modeli przestrzennych. Segregowanie obrazków, przedmiotów według jakiejś cechy. Ćwiczenie na materiale literowym.
8. Ćwiczenia funkcji słuchowej. Ćwiczenia wrażliwości słuchowej: wysłuchiwanie i różnicowanie dźwięków, różnicowanie i rozpoznawanie odgłosów przyrody, dźwięków wydawanych przez instrumenty oraz ich lokalizacja. Ćwiczenia rytmiczne: odtwarzanie struktur rytmicznych, zabawy ruchowe ze śpiewem, klaskanie lub wygrywanie rytmu melodii. Ćwiczenia słuchu fonematycznego, analizy i syntezy słuchowej: podział wyrazów na sylaby, liczenie sylab w wyrazach, tworzenie wyrazów rozpoczynających się od podanej sylaby, rozpoznawanie obrazków na podstawie pierwszych lub ostatnich głosek ich nazw, wykrywanie różnic i podobieństw w wyrazach.
9. Rozwijanie mowy. Poszerzanie zasobu słownictwa, rozwój struktury zdań, gramatyczna poprawność wypowiedzi.
10. Wspomaganie rozwoju intelektualnego. Klasyfikacja – różnicowanie i segregowanie na różne sposoby. Próby wnioskowania o odwracalności zmian w układzie przedmiotów, w zakresie długości, w objętości płynów.
11. Kształtowanie pojęć i umiejętności matematycznych. Wyznaczanie wyniku dodawania i odejmowania na palcach i w pamięci. Badanie i porównywanie liczebności zbiorów przez przeliczanie, przez przyporządkowywanie oraz tworzenie par. Zbiory i ich elementy. Układanie zadań i rozwiązywanie ich przez symulowanie lub obliczanie w pamięci.
Opracowanie - mgr Elżbieta Jankiewicz
|
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|